-
- YILDIRIM
Üye
Dünya üzerinde üretilmiş iki taşıt var dır ki bu iki taşıt dünya üzerinde her ülkeye gitmiş yayılmış satın alınmış kullanılmış ve halen kullanılmakta olan iki taşı birisi C/47 dakota Askeri nakliye uçagı digeri ise Jeep denilen ve halen hepimizin kullandıgı bu şaheserlerdir.
Şüphesiz C-47 ve onun sivil versiyonu DC-3 havacılık tarihinin en önemli uçaklarıdır. Sanırım “Dakota” adını duymamış çok az kişi vardır.
Douglas DC serisinin (Douglas Cargo) askeri kariyeri 1936 yılında Ordu Hava Birlikleri C-32 adı altında iki adet DC-2 siparişi ile başladı. Bunu 18 adet DC-2 (C-33 kargo adıyla) ve iki adet C-34 personel taşıyıcı takip etti. Bunu 1937’de DC-2’nin gövdesi ile DC-3’ün kuyruk kısmından meydana gelen bir melez uçak tipini belirleyen Ordu siparişi takip etti. Bu C-38 prototipi olup bunu 35 adet üretim ile C-39 izledi. Bu uçak Ordu tarafından hava taşımacılığına yönelik ilk ciddi çalışmadır.
1941 yılında eski Hava Birlikleri Ordu Hava Kuvvetleri olmuştu ve kendine DC-3’ün modifiye edilmiş bir versiyonu olan C-47’yi standart nakliye uçağı olarak seçti. Takviye edilmiş gövde tabanı ile geniş bir kargo kapısı temel değişikliklerdi. Diğer değişiklikler kanat alt ortasına eklenen kargo kancaları ile kuyruktaki konun yerine planör çekme kancası ilavesiydi.
Nakliye uçağı olarak C-47 2700 kg’a kadar kargo taşıyabiliyordu. Bir jeep veya 37-mm top da taşıyabileceği yükler arasındaydı. Asker olarak tam techizatlı 28 asker veya sıhhiye uçağı olarak 14 yatan hasta ile 3 hemşire taşıyabiliyordu. Bu uçağın 3 temel versiyonu yapılmış olup en az 22 değişik adlandırmaya tabi olmuştur.
ABD’nin bütün askeri kuruluşları bütün müttefik güçler bu uçağı kullanmışlardır. ABD Donanması versiyonunun kodu R4D’dir. Dakota adı İngiliz ve Avusturalyalılardan gelmektedir. Bu isim “Douglas Aircraft COmpany Transport Aircraft= Douglas Havacılık Şirketi Nakliye Uçağı” nın baş harflerinden meydana gelmektedir. Dakota’lar dünyadaki her kıt’ada uçmuş, her büyük savaşta görev yapmıştır. II. Dünya Savaşı sonuna kadar 10,000’den fazla üretilmiştir.
C-47’ler II.Dünya Savaşı’ndan sonra uzun yıllar aktif görevde kalmıştır. Berlin Hava Harekatı’nda önemli rol oynamış, Kore ve Vietnam Savaşları’na katılmıştır. C-47’nin savaş sonrası en tanınmış modellerinden biri de AC-47 “gunship”tir. Bu model USAF’ta Vietnam Savaşı’nda görev almıştır. AC-47D’lere toplam atış miktarı 6000/dakika olan 3 adet 7.62mm MXU-470A “Minigun” monte edilmiştir. Birçok C-47 halen birçok hava kuvvetinde aktif görevdedir.C-47 specs/doneleri:
crew/mürettebat: 2, engines/motorlar: 2 x P&W R-1830-92 “Twin Wasp” radial piston engine/radyal pistonlu motor, power/gücü: 1,050 hp, wingspan/kanat açıklığı: 29.0 m, length/uzunluk:19.6m, height/yüjseklik: 5.16 m, empty weight/boş ağırlığı: 7,700 kg, max weight/azami ağırlık: 11,800 kg, max speed/azami hız: 370 km/h, ceiling/tavan: 7,070 m, range/menzil: 2,410 km
C/47 hakkındaki bu yazı tayyereci.com dan alıntıdır
Yetkileriniz
- Konu Acma Yetkiniz Yok
- Cevap Yazma Yetkiniz Yok
- Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
- Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
-
Forum Kuralları