MADDE 18 – (1) Aşağıda yer alan bölgelerde risk analizi yapılmadan ve Genel
Müdürlükten izin alınmadan herhangi bir sınıftaki İHA ile uçuş yapılması yasaktır:
a) İrtifaya bağlı olmaksızın havalimanlarında, en yakında bulunan pistin kenarından 5
NM (9 km) mesafeden daha yakın sahada,
b) İrtifaya bağlı olmaksızın seyrüsefer yardımcı cihazları, heliport, heliped, hava parkı,
Genel Müdürlük resmi internet sitesinde yayınlanmış olan denize/iniş kalkış alanları, vb.
merkez olmak üzere 5 NM (9 km) yarıçaplı sahada,
c) İrtifaya bağlı olmaksızın çok kalabalık bölgeler ve kalabalık bölgeler üzerinde,
ç) Türkiye AIP’si ENR 5.1 bölümünde yer alan “Yasak, Tahditli ve Tehlikeli Sahalar”da,
d) Askeri binalar ve tesisler, cezaevi, akaryakıt depoları ve istasyonları, silah/fişek fabrika
ve depoları gibi kritik yapı, tesis ve varlıkların çevresinde;
e) NOTAM ile ilan edilen sahalarda,
(2) Arama, kurtarma ve afet gibi öngörülemeyen acil durumlarda, Genel Müdürlük ile
gerekli koordinasyonun sağlanması kaydıyla istisnai olarak Uçuş İzni verilebilir.
SHT – İHA Yayım Tarihi
30/10/2013
Değişiklik No
01
Değişiklik Tarihi
22/02/2016
Sayfa
20 / 35
Uçuş şartları ve alan gereklilikleri
MADDE 19 – (1) İHA0 ve İHA1 sınıfındaki İHA’lar ile NOTAM alınmadan, uçuşa
yasak olmayan bölgelerde ve mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından yasaklanmayan
yer ve zamanlarda uçulması durumunda;
a) Sadece görerek meteorolojik koşulların sağlandığı durumlarda, gündoğumu-günbatımı
saatleri arasında ve en az 2 km görüşe açık havalarda uçuş gerçekleştirilebilir,
b) İHA, yatayda 500 metreyi geçmeyecek şekilde pilotun görüş alanında olmalıdır,
c) Yerden (AGL) 400 feet (120 metre) yüksekliğin üzerine çıkılmamalıdır,
ç) İnsan ve yapılardan en az 50 metre uzaklıkta uçuş gerçekleştirilmelidir.
(2) İHA2 ve İHA3 sınıfındaki İHA’lar;
a) Hava trafik usulleri açısından VFR uçuş gerçekleştirilen hava aracı statüsünde kabul
edilmesi sebebiyle, uluslararası kurallar ve Türkiye AIP’sinde yer alan hükümler ve olabilecek
diğer düzenlemeler dâhilinde uçuş gerçekleştirebilirler,
b) Uygun ekipmanlara sahip ve gerekli izinleri alınmış İHA’lar ile yapılan uçuşlar hariç
tutulmak üzere, gece VFR uçuş gerçekleştiremez.
(3) TMA/CTR içerisinde uçuş gerçekleştirecek ve/veya ilgili ATC ünitesi ile iletişimin
zorunlu olduğu durumlarda, tüm kategorilerdeki İHA ve sistemleri UHF ve VHF kanallarda
iletişim sağlayan telsiz sistemi ile donatılır.
(4) Tüm kategorilerdeki İHA sistemleri için özel mülkiyet sahası üzerinde mülkiyet
sahibinden izin alınmadan uçuş yapılmaz.
(5) İHA uçuşları için havaalanı, heliport ya da hava parkı gerekliliği yoktur. Bununla
birlikte, sportif ve bireysel amaçlı uçuşlarda hava parkı ve / veya belirlenmiş alanların kullanımı
tercih edilmelidir.
Ayırma sağlama ve çarpışma önleme
MADDE 20 – (1) Uçuşlar esnasında, diğer hava araçları ile ayırmayı sağlamak ve
çarpışmayı önlemek İHA pilotunun sorumluluğundadır.
(2) Gürültü limitleri için, ICAO tarafından yayımlanmış Ek-16’nın ilgili bölümleri esas
alınacaktır.
Minimum ayırma minimaları
MADDE 21 – (1) Ayrılmış hava sahalarında operasyon yapan İHA kendisi için tahsis
edilen ve NOTAM’lanan sahaların dışında uçuş yapamaz.
SHT – İHA Yayım Tarihi
30/10/2013
Değişiklik No
01
Değişiklik Tarihi
22/02/2016
Sayfa
21 / 35
(2) Ayrılmış sahalara giriş ve çıkışlar dâhil olmak üzere İHA’nın diğer hava araçları ve
mânialarla ayrılması sorumluluğu İHA pilotuna aittir.
Acil durum usulleri
MADDE 22 – (1) Hava araçlarına uygulanan Acil Durum usulleri mümkün olduğunca
İHA için de uygulanacaktır. İnsanların ve diğer hava sahası kullanıcılarının emniyetini
sağlamak için, ATC ile koordine edilerek emniyet gereklilikleri arttırılır.
(2) İHA sistemin uçuş yaptığı sorumluluk alanının büyüklüğüne göre yeterli sayıda
mecburi iniş/düşürme bölgeleri işletme tarafından tespit edilmeli ve koordinatları Kontrol
İstasyonunda bulundurulmalıdır.
Kontrol linki kaybı
MADDE 23 – (1) Sistem kabiliyetlerine göre bu acil durum profilleri; önceden
belirlenmiş kurtarma alanına, önceden belirlenmiş rotayı uygulayarak gidişi ve ardından
otomatik olarak uçuşun sonlandırılmasını içerir. Bu profiller meskûn mahaller üzerinden
geçmeyecek şekilde belirlenir.
(2) Önceden belirlenmiş kurtarma alanına otomatik geçiş ve ardından uçuş sona erdirme
sisteminin aktif hale getirilmesi gereklidir.
(3) Kontrol linkinin kopması durumunda, sorumlu İHA pilotu acil durum bildirir. İHA
üzerinde transponder sistemi olması durumunda, A7700 transponder kodu otomatik olarak
devreye girer.
(4) Kontrol linki kaybı nedeniyle acil durum profilini otomatik olarak uygulayan İHA,
acil durum yaşayan hava aracı işlemi görür.
Havaalanlarında gerçekleştirilen İHA operasyon prosedürleri
MADDE 24 – (1) İHA’nın uçuş operasyon işlemlerinin Genel Müdürlük tarafından
ruhsatlandırılmış hava alanlarından yapılması zorunlu değildir.
(2) İHA operasyonlarını yöneten kişi, uçuş operasyon gerçekleştirdiği hava alanında
uygulanan ilgili kural ve prosedürlere uygun olarak uçuş operasyon işlemini gerçekleştirir.
SHT – İHA Yayım Tarihi
30/10/2013
Değişiklik No
01
Değişiklik Tarihi
22/02/2016